0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
صافکاری ماشین تصادفی چطور انجام می شود؟ صافکاری pdr چیست ؟

صافکاری و نقاشی ماشین تصادفی چطور انجام می شود؟ صافکاریpdr چیست ؟

با زیاد شدن وسایئل نقلیه در سطح شهر ها و به خصوص کلان شهر ها ، آمار تصادفات کوچک و بزرگ برای مردم روز به روز بیشتر میشود . از این رو همان قدر که به تعمیرات موتور ماشین نیاز پیدا می شود ، به همان شکل  بخش صافکاری نیز اهمیت پیدا می کند. اما منظور صافکاری چیست ؟

صاف کردن خودرو معمولاً به فرآیند دستیابی به سطحی بی عیب و نقص و براق از طریق از بین بردن عیوب و بهبود ظاهر کلی آن اشاره دارد. برای رسیدن به این هدف معمولاً از چند تکنیک استفاده می شود.

تصحیح رنگ

 این فرآیند شامل از بین بردن عیوب مانند علائم چرخش، خراش، لکه های آب و سایر عیوب سطحی با استفاده از تکنیک های مختلف پولیش است. این کار با استفاده از ترکیبات و ماشین آلات صیقل دهنده تخصصی برای تراز کردن سطح رنگ و در نتیجه ظاهری صاف تر انجام می شود.

 

درزگیرها

 استفاده از موم یا درزگیر با کیفیت بالا به محافظت از رنگ و افزایش درخشندگی آن کمک می کند. این محصولات یک لایه محافظ ایجاد می‌کنند که می‌تواند عیوب جزئی را پر کند و ظاهری صاف‌تر به سطح بدهد و در عین حال مانعی در برابر آلودگی‌های محیطی ایجاد کند.

 

پوشش های سرامیکی

 پوشش های سرامیکی یکی دیگر از گزینه های محبوب برای صاف کردن سطح خودرو هستند. این پوشش ها از پلیمرهای مبتنی بر فناوری نانو ساخته شده اند که با رنگ پیوند می خورند و لایه ای بادوام و آبگریز ایجاد می کنند. پوشش های سرامیکی محافظت طولانی مدت را ارائه می دهند، براقیت را افزایش می دهند و می توانند شستشو و نگهداری را آسان تر کنند.

 صافکاری با روش سرامیک

 

انواع صافکاری بدنه خودرو

در اینجا چند روش محبوب مورد استفاده برای صافکاری یک خودرو آورده شده است :

 

پولیش دستی

 پولیش دستی شامل استفاده از پولیش‌ها یا ترکیبات تخصصی همراه با پد اپلیکاتور میکروفیبر یا فوم برای حذف دستی عیوب از سطح رنگ است. این روش نیاز به صبر و لمس ملایم دارد، زیرا برای رسیدن به نرمی مطلوب باید فشار و حرکات دایره‌ای ثابتی اعمال کنید.

 

پولیش ماشینی

 پولیش ماشینی از پولیش های برقی یا پنوماتیک مجهز به پدها و ترکیبات پولیش مختلف استفاده می کند. این روش امکان تصحیح سریعتر و کارآمدتر عیوب رنگ را فراهم می کند. پولیش های دوگانه و پولیش های چرخشی معمولاً در پولیش ماشینی استفاده می شوند تا به آرامی عیوب را از بین ببرند و براقیت رنگ را افزایش دهند.

دو نوع دستگاه پولیش ماشینی در بازار موجود است .

پولیش بادی

برای پولیش زنی و سمباده کاری خوب ، از این دستگاه استفاده میشود . دستگاه پولیش بادی ابزاری است که از هوای فشرده برای کار استفاده می کند. در صافکاری خودرو، معمولاً از دستگاه پولیش هوا برای تصحیح رنگ استفاده می شود، به ویژه در مرحله نهایی کار . این یک دستگاه دستی با یک پد چرخان یا اتصال دیسک است که از طریق شیلنگ هوا به کمپرسور هوا متصل می شود و فشار هوای لازم برای عملکرد آن را تامین می کند.

برای استفاده از دستگاه پولیش هوا، یک پد یا دیسک پولیش مناسب به اسپیندل متصل می شود. این پد معمولاً با یک ماده فوم یا میکروفیبر پوشیده شده است که برای نگهداری ترکیبات صیقل دهنده یا ساینده ها طراحی شده است. هنگامی که دستگاه روشن می شود، چرخش لنت همراه با فشار وارده به رفع عیوب و بازیابی صافی رنگ خودرو کمک می کند.

دستگاه های پولیش بادی  اغلب توسط صافکاران حرفه ای ترجیح داده می شوند، زیرا کنترل دقیقی بر فرآیند پولیش ارائه می دهند. فشار هوای قابل تنظیم بسته به شرایط رنگ و نتیجه دلخواه، سطوح مد نظر سفارشی را صیقل میدهد . با این حال، توجه به این نکته مهم است که تکنیک و تجربه مناسب برای جلوگیری از آسیب احتمالی رنگ را داشته باشید .

برند های مختلفی  مانند  beta، dca، sumake و یا ایرباس در بازار موجود است که می توان از آنها در کار استفاده کرد .

پولیش برقی

پولیش برقی که به پولیش ماشینی نیز معروف است، ابزاری است که معمولاً در صافکاری خودرو برای دستیابی به یک روکش صاف و براق روی رنگ خودرو استفاده می‌شود. این شامل استفاده از یک پولیش برقی است که به آن پولیش چرخشی یا دو عمله نیز گفته می شود تا به صورت مکانیکی عیوب را اصلاح کرده و ظاهر رنگ را بهبود بخشد.

پولیش های برقی دستگاه های دستی  اند که دارای یک پد چرخان یا نوسانی یا اتصال دیسک هستند. آنها با برق تغذیه می شوند و انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایای منحصر به فردی دارند.

 

پولیش چرخشی (Rotary)

 یک پولیش چرخشی یک حرکت چرخشی ثابت دارد، به این معنی که پد در یک جهت می چرخد.برای  از بین بردن خراش های عمیق، اکسیداسیون شدید و سایر عیوب شدید رنگ بسیار موثر است. با این حال، برای جلوگیری از آسیب به رنگ، به مهارت و احتیاط بیشتری نیاز دارد، زیرا گرمای متمرکز و اصطکاک ایجاد شده در صورت عدم استفاده صحیح می تواند رنگ را بسوزاند یا بچرخاند.

 

پولیش دوگانه

 یک پولیش دوعملی که حرکات چرخشی و مداری را با هم ترکیب می کند. پد در راستای یک مدار می‌چرخد.که این طراحی خطر آسیب رنگ را کاهش می دهد و آن را برای علاقه مندان و مبتدیان کاربر پسندتر می کند. پولیش های دوگانه همه کاره هستند و می توانند به طور موثر عیوب رنگ متوسط تا خفیف را اصلاح کنند.

 

پولیش با میله رسی

 روشی است که برای حذف آلاینده های جاسازی شده از سطح خودرو مانند اسپری بیش از حد، ریزش های صنعتی یا شیره درخت استفاده می شود. با مالش آرام یک میله خاک رس بر روی سطح روغن کاری شده، میله رسی این آلاینده ها را به صورت فیزیکی بلند می کند و سطح را صاف تر می کند. این مرحله اغلب قبل از شروع کار انجام می شود تا از بهترین نتیجه اطمینان حاصل شود.

آب بندی

استفاده از موم یا درزگیر یک مرحله بسیار مهم در صاف کردن سطح خودرو است. موم به پر کردن عیوب جزئی کمک می کند، یک لایه محافظ ایجاد می کند و اضافه می کند .

صافکاری با مکش یا ساکشن

همانگونه که از نام این دستگاه می توان حدس زد، به کمک نیروی مکش عمل صافکاری انجام می شود. این روش از دستگاه های مختلفی استفاده می کند که از تلمبه به عنوان ساده ترین این ابزار می توان نام برد. در واقع تلمبه را بر روی محل فرو رفتگی ایجاد شده قرار می دهند و آن را می کشند.

وکیوم بادی آن قسمت از بدنه که دچار فرو رفتگی شده را مکش کرده و با سطح همسان میکند . از این ابزار معمولا برای تصادف های جزئی که نیاز به رنگ ندارند استفاده میشود .

PDR بهترین دستگاه صافکاری بدون رنگ

این روش پر طرفدار صافکاری یکی دیگر از نمونه های صافکاری بدون رنگ است که مشکلاتی از قبیل هزینه برای مشتری و زمان و آلودگی صوتی را برای صافکار از بین میبرد .

ابزارهای صافکاری PDR

این مدل از صافکاری هم قاعدتا ابزار های مخصوص به خود را دارد که با توجه به جای مورد نظر، میزان دسترسی و همینطور شدت ضربه کاربرد این ابزار ها مشخص میشود . ابزار های PDR عبارت اند از :

میله صافکاری

این از 3 نوع مختلف تشکیل شده که با توجه به نوع کار باید از آنا استفاده کرد . قبل از خرید حتما به نوع دسته این میله ها دقت کنید که ساختار ارونومیکی داشته باشند تا در زمان اسده صافکار را خسته نکند . 3 مدل میله صافکاری عبارت اند از :

میله اهرمی

مورد استفاده این میله در قسمت های جدا شونده ، کاپوت و سقف است.

میله دم ماهی

میله ای است که از آن برای استفاده در فضاهایی که دسترسی به آن دشوار است استفاده می شود.

 میله چرخشی

برای اینکه در ناحیه‌هایی که امکان چرخش میله وجود داشته باشد بتوان به راحتی میله را چرخاند، میتوان از میله چرخشی استفاده کرد.

نگهدارنده

ثابت و محکم نگه داشتن کاپوت و بدنه خودرو یکی از نکات مهم حین صافکاری PDR است. نگهدارنده باعث ثابت نگه داشتن کاپوت میشود. این ابزار شامل قلاب (Rope Ratchet) و پایه نگهدارنده  (Hood Prop) است.

نیش‌گیر

هنگامی که بخواهید برجستگی ها را برگردانید یا ضربات وارد شده به خودرو را صاف کنید، میتوانید از دو نمونه سنبه نیش گیر و چکش نیشگیر استفاده کنید . اگر برآمگی ها و فرو رفتگی ها بیش از حد باشد نمیتوان از این ابزار استفاده کرد.

تگرگ کش

شما با استفاده از تگرگ شکن به همراه پدهای چسبی میتوانید برای بیرون کشیدن فرورفتگی های بدنه خودرو استفاده کنید.

دیگر ابزارهای صافکاری

اما روند صافکاری نیاز به ابزار های دیگر نیز دارد که به دلیل ارائه یک کار بی نقص ، بودن این ابزارها برای یک صافکار بسیار حیاتی است .  در ادامه به معرفی چند نمونه از این ابزار ها می پردازیم .

انبرقفلی ۴ شاخ صافکاری

از این انبر که دهانه کارگیر آن قابلیت تنظیم است برای گرفتن قطعات با ضخامت بالا استفاده می شود . فک فولادی این گیره ۴شاخ با بهره گیری از تکنیک فورج یا همان آهنگری ساخته شده اند. از مهمترین ویزگی های این گیره انبر قفلی وجود قفل مناسب برای نگه داشتن فک ها در جای ثابت است.

از نمونه برند های برتر که این محصول را ارائه می دهند میتوان به برند تی جی جی و محصول انبرقفلی چهارشاخ تی جی جی مدل TJG S612-9R اشاره کرد .

گیره های صافکاری

انواع مختلفی از گیره در صافکاری وجو دارد ، اما نوع کارکرد آنها یکسان است . عموما این ابزار با استفاده از چسب های مخصوص  بر روی محلی که دچار آسیب دیدگی شده است  ثابت می شود و اهرم کششی با قرار گرفتن در داخل این گیره ها و با تکیه بر بدنه خودرو به سمت عقب کشیده می شود تا ناحیه ای از بدنه خودرو را که دچار فرو رفتگی شده است اصلاح شود و به حالت قبل خود برگردد.

برای آشنایی بیشتر و انتخاب گیره صافکاری مورد نظر خود میتوانید از دسته بندی گیره صافکاری سایت ابزاریست دیدن فرمایید.

 

خرید ابزار صافکاری

این صنف شلوغ و پرکار نیاز به ابزار های با کیفیت و جدید را روز به روز بیشتر احساس میکند. درست هم هست ، چون برای بسیاری از افراد بدنه زیبای ماشین به اندازه سلامت موتوری آن اهمیت داشته باشد (البته برای بعضی افراد شاید بیشتر) . به این موارد فاکتور زمان را اضافه کنید ؛ یعنی سرعت انجام کار برای مشتری هم حائز اهمیت است . از این رو انتخاب ابزاری با کیفیت و کاربردی برای این شغل اهمیت ویژه ای پیدا میکند. حتما از بخش ابزار تخصصی صافکاری خودرو مجموعه ابزاریست دیدن فرمایید و به ما در ارائه بهترین کیفیت کمک کنید.