0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
13 ابزار تخصصی تعویض روغن ماشین

نقش روغن موتور در خودرو چیست ؟

روغن و آب دو عنصر حیاتی برای موتور خودرو به شمار می آیند ، به همین دلیل رسیدگی هر چند وقت یکبار به این موارد توسط صاحب وسیله نقلیه اهمیت ویژه ای پیدا میکند .

روغن موتور به عنوان یک روان کننده عمل می کند که اصطکاک بین قطعات متحرک را کاهش می دهد و سایش و پارگی را به حداقل می رساند. همچنین به دفع گرما و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد اجزای موتور کمک می کند. علاوه بر این، روغن موتور با جلوگیری از تجمع کثیفی، زباله و لجن مضر به تمیز نگه داشتن موتور کمک می کند. بنابراین می توانید آن را به عنوان رگ حیاتی موتور خودروی خود در نظر بگیرید که همه چیز را روان نگه می دارد .

 

نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور

از آنجا که تعویض منظم روغن برای حفظ سلامت کلی موتور و اطمینان از عملکرد بهینه اهمیت فراوانی دارد، توصیه میشود راجع به زمان تعویض روغن موتورحتما با یک مکانیک معتبر مشورت کنید . اما به طور کلی دفعات تعویض روغن موتور به عوامل مختلفی مانند نوع روغن مصرفی و شرایط رانندگی بستگی دارد. به عنوان یک قانون کلی، توصیه می شود روغن موتور را هر 5000 تا 7500 مایل تعویض کنید. البته توصیه میشود به خاطر وضعیت جوی، نوع رانندگی و... تنها به مقدار کیلومتر مد نظر دقت نکنید. در واقع مقداری زود تر موعد برای تعویض روغن ماشین اقدام کنید . 

زمان تعویض روغن موتور

 

چه روغنی مناسب موتور ماشین است؟

 کارخانه های مختلف داخلی و خارجی زیادی در تولید روغن موتور فعالیت دارند که انتخاب را مقداری دشوار میکند . اما چه معیارهایی برای انتخاب روغن موتور باید مد نظر باشد؟

توجه داشته باشید که نوع روغن مناسب برای موتور خودرو شما به عوامل مختلفی از جمله مدل وسیله نقلیه شما، سن آن و توصیه های سازنده بستگی دارد. به طور کلی دو نوع روغن موتور اصلی وجود دارد: روغن معمولی از نفت خام به دست می آید و مقرون به صرفه تر است و برای اکثر شرایط رانندگی روزمره به خوبی کار می کند.

از طرف دیگر، روغن مصنوعی به طور مصنوعی ایجاد می شود و مزایای متعددی مانند روانکاری بهبود یافته، مقاومت بهتر در برابر دماهای شدید و افزایش طول عمر بین تعویض روغن را ارائه می دهد. روغن مصنوعی اغلب برای خودروها یا وسایل نقلیه با کارایی بالا توصیه می شود که در شرایط چالش برانگیز مانند یدک کشی، دمای شدید یا ترافیک توقف و حرکت کار می کنند.

برای تعیین مناسب ترین روغن با یک مکانیک مورد اعتماد تماس بگیرید. آنها می توانند ویسکوزیته (ضخامت) و نوع روغن صحیح را توصیه کنند که موتور شما را روان و کارآمد نگه می دارد.

روغن مناسب

ابزارهای تخصصی تعویض روغن ماشین

برای تعویض روغن ماشین به تجهیزات اولیه برای انجام این کار نیاز دارید . اگر تعویض روغن در تعمیرگاه انجام شود ، خودرو را به اصطلاح روی چال میبرند تا با دسترسی راحت ، مراحل تخلیه روغن انجام شود . اما راه دیگری هم به غیر تخلیه روغن از زیر ماشین وجود دارد و آن استفاده از ساکشن روغن موتور است . در ادامه به معرفی انواع ساکشن روغن می پردازیم .

ساکشن های بادی روغن ماشین

همانطور که از نام این محصول مشخص است ، عمل مکش روغن ماشین را با استفاده از نیروی باد ورودی به دستگاه انجام میدهد . استفاده از این دستگاه نسبت به مدل برقی ساکشن به صرفه تر است و مدت مان بیشتری میتوانید از آن استفاده کنید .

ساکشن بادی تعویض روغن

ساکشن های برقی روغن ماشین

مدلی از ساکشن با استفاده از الکتروموتور ایجاد خلاء کرده و بدون نیاز به کمپرس باد عمل مکش را انجام میدهد . این نوع ساکشن به سه نوع ساکشن روغن برقی با پمپ وکیوم اتومات دار، ساکشن روغن برقی با پمپ وکیوم بدون اتومات و ساکشن روغن برقی با پمپ و دینام تقسیم میشود.


ساکشن های دستی روغن ماشین

 ساکشن روغن دستی با مکانیزم ایجاد خلاء توسط باد و پس از آن  مکش روغن از انتهای مخزن روغن موتور خودرو، عملیات تعویض روغن موتور را انجام میدهد . شما با بالا و پایین کردن اهرم دستگاه عمل ایجاد خلاء را ایجاد کرده و دستگاه شروع به مکش روغن  داخل مخزن میکند .

 

معرفی انواع فیلتر بازکن های روغن خودرو

 

ابزاری کاربردی در تعمیرگاه ها برای باز کردن فیلتر روغن که مدل های مختلفی از آن در بازار موجود است . با توجه به دسته بندی فیلتر باز کن های روغن خودرو ،  به معرفی برخی از این مدل ها می پردازیم .

 

فیلتر باز کن کاسه ای

فیلتری به شکل کاسه که در انتهای آن یک  رابط  به درایو فیلتر باز کن اتصال پیدا میکند.  از این ابزار پرکاربرد برای بازکردن فیلتر روغن خودرو استفاده میشود. ، درایو آچار فیلتر کاسه ای 8/ 3می باشد که با استفاده از این ابزار مخصوص به راحتی می توان فیلتر روغن را باز نمود . از برند های تولید کننده این ابزار میتوان به برند های بتا و تی جی جی اشاره کرد.

فیلتر باز کن تسمه ای

فیلتر باز کن تسمه فلزی

این نوع فیلتر باز کن دارای تسمه فلزی می باشد که کاربر میتواند برحسب سایز فیلتر مورد نظر،  سایز آن را تغییر دهد .

 

 فیلتر باز کن تسمه برزنتی

این نوع فیلتر باز کن دارای تسمه برزنتی می باشد که کاربر میتواند برحسب سایز فیلتر مورد نظر، سایز آن را تغییر دهد .

فیلتر باز کن برزنتی

 

فیلتر باز کن تسمه لاستیک

این نوع فیلتر باز کن دارای تسمه از جنس لاستیک می باشد که کاربر میتواند برحسب سایز فیلتر مورد نظر،  سایز آن را تغییر دهد .

 فیلتر باز کن تسمه ای فلزی

فیلتر باز کن قفلی

کاربرد این فیلتر باز کن شبیه به انبر قفلی است  با این تفاوت که دهانه آن قابلیت باز شدن بیشتری دارد و مناسب باز کردن فیلتر طراحی شده است .

فیلتر باز کن قفلی

 

فیلتر باز کن سه پایه

این فیلتر باز کن از سه بازو کوتاه  برای باز کردن فیلتر استفاده میکند . به این صورت که فیلتر باز کن را در اطراف فیلتر قرار داده و با استفاده ازرابط  آن را از جایگاه خود جدا میکنیم .

فیلتر باز کن سه پایه

 

فیلتر باز کن خرچنگی

این فیلتر باز کن به نسبت مدل سه پایه از سه بازو بلند  برای باز کردن فیلتر استفاده میکند . به این صورت که فیلتر باز کن را در اطراف فیلتر قرار داده و با استفاده ازرابط  آن را از جایگاه خود جدا میکنیم .

 فیلتر باز کن خرچنگی

فیلتر باز کن زنجیری

این ابزار با استفاده از یک رشته زنجیر ، دور فیلتر را احاطه کرده و با چرخاندن فیلتر مورد نظر را باز میکند .

 فیلتر باز کن زنجیری

فیلتر باز کن های پر مصرف

به دلیل کارایی راحت تر برای مکانیک و همینطورسبک ظاهری فیلترها، در بیشتر تعمیرگاه ها از فیلتر باز کن مدل های انبری، کاسه ای و قفلی استفاده میشود. 

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با انواع فیلتر بازکن های روغن ماشین و نوع کارایی آنها ، ویدئوی انواع فیلتر باز کن روغن ماشین را مشاهده نمایید . 

 

آچار کارتل

هنگام تعویض روغن موتور در بعضی از خودروها با پیچی به اسم کارتل رو به رو میشوید . از این پیچ برای نگه داشتن محفظه روغن موور استفاده میشود . برای باز کردن پیچ کارتل نیاز به آچار مخصوص این پیچ داریم . دو  مدل از آچار کارتل در بازار موجود است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم .

 

آچار کارتل دو سر

این آچار از جنس کروم وانادیوم و دارای دو سر در سایز های 8 و 10 می باشد  که برای باز کردن این دو سایز استفاده میشود. از این آچار مخصوصا برای ماشین های داخلی زیاد استفاده میشود .

 آچار کارتل دو سر

آچار کارتل 8 پر

جنس این آچار کارتل از کروم وانادیوم است و سایز های 3.8 ، 8 ، 17 ، 14 ، 12 ، 10 ، 1.2 را ساپورت میکند.

 آچار کارتل 8 پر

دستگاه تست روغن ترمز

شاید  برای شما سئوال پیش بیاید نوع کارکرد این دستگاه  چگونه است؟ در روغن ترمز یه ماده به نام هیگروزکوپیک وجود دارد که معنا آن جذب کننده رطوبت است . در اثر استفاده طولانی مدت ، رطوبت در روغن بالا رفته و باعث تغییر در نقطه جوش و انجماد میشود . به همین علت کیفیت روغن ترمز افت میکند . برای تشخیص کیفیت روغن ترمز از دستگاهی به نام تست روغن ترمز استفاده می شود.

دستگاه تست روغن ترمز

 

نوع کارکرد دستگاه تست روغن ترمز

اساس کار این دستگاه محاسبه میزان رطوبت در روغن ترمز می باشد که توسط  دو رسانایی الکتریکی ، میزان رطوبت از طریق حسگرها شناسایی شده و با روشن شدن چراغ های هشداردهنده ، میزان سلامت روغن را نمایش میدهند . ترتیب نمایش چراغ های روی این دستگاه به این شکل است.

محدوده علامت 0%  با رنگ سبز = کاملا سالم و بدون رطوبت

محدوده 1% تا 2% با رنگ زرد = نسبتا خوب ( وجود مقداری رطوبت )

محدوده 3% تا 4% با رنگ قرمز= کاملا مرطوب و باید تعویض شود .

 

قیف مخصوص تعویض روغن

شاید شکل ظاهری قیف ها یکسان و مشخص باشد. اما چه چیزی  نوع کارکرد قیف های تعویض روغن را از هم متمایز میکند؟  با بالا رفتن قیمت روغن های موتور مخصوصا در چند سال  گذشته، در وارد کردن آن به موتور باید دقت زیادی کرد . مدل های مختلفی از این قیف ها در بازار موجود است که میتوان به اشاره کرد .

قیف های فلزی و پلاستیکی

برای جا به جایی انواع سیالاتی مانند آب ، روغن، نفت ، بنزین و ... میتوانند استفاده شوند. از بابت قیمتی ، این مدل از قیف ها ارزانتر از ما بقی مدل ها به حساب می آید.

 

قیف فلکسی(قابل انعطاف)

نوع کار این قیف مانند نمونه های بالا  میباشد. با این تفاوت که با داشتن خورطومی منعطف میتوان از آن برای انجام کار در فضاهایی که دسترسی سخت است، استفاده شود .

قیف فلکسی

 

قیف طلقی

 خاصیت این قیف نسبت به هم شکل های خود این است که بر خلاف قیف های معمول زمان ریختن روغن به درون آن ، باید از دست برای نگه داشتن آن استفاده کرد، این قیف مخصوص با داشتن یک در پوش متصل به موتور، از نشتی و هدر رفتن روغن موتور و یا ایجاد بوی سوختگی جلوگیری میکند . برای مدل های مختلف خودرو ، قیف های طلقی متفاوتی در بازار وجود دارد که مختص این مدل از خودرو ها طراحی شده اند.

قیف طلقی

 

 

تست فشار روغن موتور

کاربرد این دستگاه برای اندازه گیری فشار روغن موجود در موتور است . روش کار با این دستگاه به این شکل که پدال گاز خودرو در حالت روشن و بدون حرکت به آرامی فشار داده و تا به 1000 تا 1500 دور در دقیقه رسید ، پای خود را به صورت ثابت نگه داشته و رقم روی گیچ فشار روغن را بخوانید .  

تست فشار روغن ترمز

قیمت ابزار تخصصی تعویض روغن ماشین

کیفیت ابزار های تخصصی تعویض روغن که برای شما عزیزان در بالا توضیح دادیم و همینطور برند و کشور سازنده محصول ، در روند قیمت گذاری این ابزارها تاثیر ویژه ای دارند. تنها باید در هنگام خرید به اصالت کالا برای مرغوبیت آن در زمان استفاده، دقت کرد.

در پایان

بخش های مختلفی در این مقاله برای توضیح پیرامون معرفی ابزار تخصصی برای تعویض روغن خودرو برای شما عزیزان بیان شد . به کار گیری درست این ابزار باعث بالارفتن راندمان و سرعت بخشیدن در تعویض روغن خودرو میشود. مجموعه ابزاریست با تمرکز ویژه در بخش ابزار آلات تعمیرگاهی ، در تلاش است تا راحتی هرچه بیشتر را برای شما کاربران عزیز در زمان تعمیر خودرو فراهم کند.