0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
چگونه فیلرگیری کنیم ؟ بهترین نوع فیلر چیست؟

 

آچرفیلر ابزاری است که برای اندازه گیری شکاف ها یا فاصله های کوچک بین دو سطح استفاده می شود. این ابزار از تعدادی ورق های کوچک فولاد با ضخامت های مختلف تشکیل شده اند که میزان اندازه گیری روی هر قطعه مشخص شده است . مجموعه های مختلف آچار فیلر دارای تعداد تیغه های مختلف هستند. در کمترین حالت 10 یا کمتر و تا 13، 15، 25، 20، 26، 31 تعداد تیغه های رایج تر هستند.

عمدتا از این ابزار در بخشی از اجزای خودرو ها اسفاده میشود . مجموعه های مکانیکی مانند ماشین ها از یک سری قطعات جفت ساخته می شوند. تناسب آن قطعات اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شود که در یک تلرانس مشخص باشد که عملکرد قابل اعتماد دستگاه را تضمین می‌کند . به عنوان مثال، تناسب یک پیستون در سیلندر یک موتور. اگر بین پیستون و سیلندر تناسب یا فاصله بسیار محکمی وجود داشته باشد، ممکن است موتور دچار سایش و اصطکاک بیش از حد شود که عمر دستگاه را کوتاه کرده و در نتیجه هزینه های تعمیر و نگهداری و از کار افتادگی را به همراه خواهد داشت. اگر شکاف یا فاصله بیش از حد وسیع باشد، گازهای احتراق ممکن است در حین فشرده سازی خارج شوند و عملکرد موتور را کاهش دهند.

اندازه‌ گیری‌های معمولی که ممکن است بخواهید با استفاده از فیلر بررسی کنید عبارتند از: فاصله‌های ضربه‌گیر، نقاط توزیع‌کننده، شکاف‌های شمع، فاصله یاتاقان‌ها و شکاف‌های رینگ پیستون.

آچار فیلر

انواع آچار فیلر

فیلر مستقیم

فیلر مستقیم دارای برگ هایی است که به طور موازی و صاف هستند.

فیلر مخروطی

فیلر مخروطی دارای برگ هایی است که به سمت نوک آن نازک می شوند .

فیلر هزارم اینچ

این نوع فیلر اندازه گیری ها را در هزارم اینچ نشان می دهد .

فیلر میلی متری

فیلر میلی متری، اندازه گیری ها را در صدم میلی متر انجام می دهد. این فیلر عمومی ترین و پر مصرف ترین مدل فیلر ها به شمار می آید . از نمونه های با کیفیت این مدل از فیلر ها موتوان به موارد زیر اشاره کرد .

مجموعه 20 عددی آچار فیلر داناپلاس

مجموعه 25 عددی آچار فیلر هزبورن مدل 61525

مجموعه 26 عددی آچار فیلر تی جی جی مدل E3510

فیلر بلند

کارکرد این مدل فیلر مانند ما بقی فیلر ها است ، استثنا این است که آنها در یک مجموعه به هم متصل نیستند و می توان از هر دو طرف برای اندازه گیری استفاده کرد. برای استفاده سریع و آسان جدا هستند.

فیلر سرکج

فیلر سرکج به سمت نوک خم می شوند تا در اکثر کاربردهای وسایل نقلیه موتوری دسترسی آسان تر داشته باشند و در مناطق محدود کار کنند.

 

فیلر پلاستیکی

در فیلر پلاستیکی، به جای تیغه‌های فلز از پلاستیک استفاده شده است. شاید از نظر فیزیکی کمتر از اکثر مدل های فلزی استحکام دارند، اما فیلر های پلاستیکی می توانند در کاربردهای خاص بسیار مفید باشند.

 

یکی از مزیت های این فیلر نارسا بودن آن است و در حین کار با جریان برق جرقه نمی زنند. همچنین هیچ یک از قسمت هایی را که می خواهید فاصله بین آنها را اندازه گیری کنید، خراش نمی دهند. نسخه های پلاستیکی اغلب دارای کد رنگی برای تمایز آسان تر بین ضخامت های شیم خاص هستند.

طول تیغه های فیلر

طول تیغه های استاندارد معمولاً حدود 3-5 اینچ است، اما تیغه های بلند ممکن است 12 اینچ و تیغه های کوتاه تر حدود ¾ تا 1 اینچ باشند.

جنس تیغه های فیلر

برای ساخت فیلر هامعمولاً از تیغه های فولاد کربنی استفاده می شود، اما مواد دیگری مانند برنج، فولاد ضد زنگ و حتی تیغه های پلاستیکی در دسترس هستند. برنج این مزیت را دارد که در حین استفاده جرقه ای ایجاد نمی کند و برای کاربردهایی که ممکن است جوهای انفجاری وجود داشته باشد ارزشمند است. برنج همچنین غیر خورنده و غیر مغناطیسی است و در مصارفی مانند الکترونیک خواص مطلوبی دارد. فولاد ضد زنگ می تواند در برابر دماهای بالا مقاومت کند و پلاستیک غیر خورنده، بدون جرقه، بدون لکه دار شدن و غیر مغناطیسی است.

چرا باید فیلرگیری انجام شود؟

یکی از عواملی که در کارکرد و راندمان خودرو تاثیر به سزایی دارد زمان حرکت سوپاپ ها در سیلندر است . جاگیری درست سوپاپ باعث میشود سوپاپ هنگام بسته شدن مخصوصا در دور بالا کاملا در جای خود قرار گرفته و از خروج قدرت حاصل از نیروی احتراق به خارج از محفظه احتراق جلوگیری کند. اما شل یا سفت بودن سوپاپ ها علاوه بر ایجاد صدای  شدید در موتور، باعث بیرون آمدن مقداری از فشارحاصل از احتراق ، درجه حرارت موتور افزیش پیدا می کند . از این رو با اندازه دقیق بین قطرسوپاپ و سیلندر توسط فیلر ، میتوانید سوپاپ را به شکل میزان روی سیلندر سوار کنید .

نکات ضروری قبل از فیلرگیری

  • تسلط بر نوع سوپاپ
  • میزان خلاصی سوپاپ با توجه به سردی و گرمی موتور
  • آشنایی با میزان احتراق سیلندرهای مختلف برای فیلرگیری
  • انتخاب نوع فیلر مد نظر

زمان فیلرگیری

خوب اگر بخواهیم راجع به زمان فیلر بندی صحبت کنیم ، میتوانیم بگوییم زمانی که اقدام به تعویض سوپاپ یا آب بندی کردن سوپاپ و باز کردن سرسیلند کردیم ، بعد از آن یک فیلرگیری حتما ضروری است تا از نشستن سوپاپ در جای خود کاملا مطمئن شویم . این فیلر گیری البته بهتر است پس از گذراندن 1000 کیلومتر نیز دوباره انجام شود.

خرید آچار فیلر

پس اهمیت فیلر گیری کاملا مشخص است که باعث طول عمر موتور، کاهش آلودگی ، کاهش مصرف سوخت و بالا رفتن شتاب خودرو میشود . قبل از خرید ، برای انتخاب یک فیلر مناسب کار مدنظر با توجه به نوع ابعاد و قطر فیلرها لازم است حتما اطلاعات کامل داشته باشید . مشاوران ما در مجموعه ابزاریست آماده هستند در مورد تهیه هرنوع محصول مورد نیاز تعمیرگاهی به شما عزیزان اطلاعات کامل داده و شما را برای یک انتخاب خوب و باکیفیت همراهی کنند .