0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
میخ پرچ کن های بادی یا دستی ... کدام مناسب کار است؟

میخ پرچ کن های بادی و دستی ... کدام مناسب کار است؟  بررسی عملکرد و برند های برتر

پرچ به چه معناست؟

در واقع پرچ ابزاری است که برای اتصال قطعات به یکدیگر استفاده می شود. عملکرد اصلی آن بستن دو یا چند قطعه از مواد با تغییر شکل پرچ و ایجاد یک اتصال مطمئن است.  وجود این ابزار در هر مکانی مخصوصا مکان صنعتی، نیمه صنعتی یا حتی کارگاهی و تعمیراتی ضروری است. برای استفاده از پرچ، ابتدا پرچ را در قسمت دماغه ابزار قرار دهید. سپس، فک های پرچ را در دو طرف موادی که می خواهید به هم وصل کنید قرار دهید. هنگامی که دستگیره ها را فشار می دهید، پرچ پین را از میان مواد می کشد و انتهای بدون سر را تغییر شکل می دهد تا اتصال دائمی ایجاد شود. سر پرچ به عنوان یک درپوش عمل می کند و مانع از کشیدن آن به تمام طول مواد می شود.

پرچ‌ کن‌ها معمولاً در صنایع مختلفی مانند ساخت‌وساز، خودروسازی و هوافضا استفاده می‌شوند، جایی که اتصالات قوی و قابل اعتماد ضروری است. آنها به ویژه هنگام کار با موادی مانند فلز، چرم یا پلاستیک مفید هستند.

میخ و مهره مخصوص پرچ

برای استفاده از هر ابزاری قاعدتا باید ریز ابزار آن هم فراهم شود . برای پرچ کردن هم به همین شکل است و میخ و مهره مخصوص خود را میخواهد. در ادامه به توضیح این میخ و مهره ها میپردازیم .

میخ پرچ

این مدل از میخ ها از جهت کارایی اولیه با مدل های معمولی خود فرق آنچنانی ندارند . اما از بابت شکل ظاهری متفاوت هستند. این میخ های پرچ مدل های گوناگونی دارند . شکل پرکاربرد آن از یک شافت استوانه ای در انتها و یک حالت دایره ای در پایین تر تشکیل شده و سر آن به شکل پیچ گوشتی دو سو است . نوع جنس میخ پرچ اهمیت زیادی دارد. مثلا برای اتصال ورق های آلومینیومی بهتر است جنس میخ پرچ آلومینیومی استفاده شود. همچنین سایز میخ پرچ هم باید متناسب با قطر کار باشد .

پرچ کور

زمانی که به قسمت پشتی قطعات مورد نظر دسترسی نداریم، باید از میخ پرچ کور استفاده کنیم .  برای مثال در بخش صافکاری برای اتصال گلگیر به بدنه از این مورد از میخ پرچ استفاده میشود . یا در بخش ساختمان ، برای اتصال تکه های ناودان به یکدیگر ، از این مدل استفاده میشود .

میخ پرچ ضد زنگ

این نوع از میخ پرچ که به آن آلمینیومی نیز میگویند، همانطور که از نام آن مشخص است از جنس آلمینیو سااخته شده و برای مناطق مرطوب بسیار ایده آل است.  

پرچ توپر

این نوع از میخ پرچ از یک استوانه کوتاه تو پر با سر گرد ساخته شده که برای استفاده از آن باد به دو سمت قطعه دسترسی داشت. عموما در پل سازی و ساخت ماشین آلات و هواپیما که نیاز به اتصالات قوی دارند استفاده میشود.

پرچ نیمه لوله ای

یا همان نیمه پر که مقداری از نمونه توپر بلند تر است اما در استوانه آن یک حالت سوراخ یا تو خالی وجود دارد.

پرچ شانه دار

این نوع پرچ از یک طرف دارای یک کلاهک به شکل مسطح،بیضی،دکمه ای با یک گود رفتگی روی خود است و از طرف دیگر یک شانه ای توپر دارد که علاوه بر بالا بردن سرعت و اتصال قوی، امکان چرخش را نیز دارد .

پرچ افشان

این مدل به خاطر شکل ظاهری خاص خود یعنی حالت گل که در انتهای خود داردف به مدل میخ پرچ افشان معروف است . از این میخ پرچ برای اتصالات نرم مثل فوم یا چوب نرم که به فشاربالایی نیاز ندارد و شکننده تر از بقیه اتصالات است استفاده میشود .

پرچ میخی

میخ پرچ دارای یک استوانه توخالی که  در ورق های فلزی در بدنه اتومبیل و وسایل آشپزخانه  و اتصالات نازک مثل چرم کاربرد دارد.

کدام بهتر است ؟ پرچ کن دستی یا بادی ؟

اگر تا حالا با این ابزار کار نکرده باشید، سئوال برای شما پیش آید که از کدام مدل باید استفاده کنیم ... یا مثلا بگویید کار با ابزار غیر دستی خیلی بهتر از مدل دستی آن است . اما در ادامه به مطالب مفیدی برای انتخاب مناسب دست پیدا میکنید .

پرچ کن دستی

پرچ دستی که به عنوان تفنگ پرچ دستی نیز شناخته می شود، یک ابزار دستی است که برای نصب پرچ استفاده می شود. این یک ابزار همه کاره و قابل حمل است که به شما امکان می دهد با تغییر شکل پرچ، مواد را به طور ایمن به یکدیگر متصل کنید. پرچ های دستی معمولا برای کاربردهای مختلفی مانند تعمیرات خودرو، ورق فلز، پروژه های ساختمانی و صنایع دستی استفاده می شوند. استفاده از آنها آسان است و روشی قابل اعتماد برای چسباندن مواد به یکدیگر بدون نیاز به ابزار برقی یا تجهیزات تخصصی ارائه می دهد

طرز کار با میخ پرچ کن دستی

پرچ دستی معمولاً از مجموعه ای از دسته ها، یک دماغه و مکانیزمی برای تنظیم پرچ تشکیل شده است. برای استفاده از پرچ دستی، ابتدا میخ پرچ را در قسمت دماغه ابزار قرار دهید. سپس، فک های پرچ را در دو طرف موادی که قرار است به هم متصل شوند، قرار دهید. ابزار با فشردن دسته ها به هم، میخ پرچ را از میان مواد می کشد و انتهای بدون سر را تغییر شکل می دهد و اتصال ایمن ایجاد می کند.

 انواع پرچ دستی

مدل های مختلفی از ابزار  پرچ  کن دستی در بازار موجود است که با توجه به نوع کارایی آن انتخاب میشود .

میخ پرچ دستی ساده

ابزاری ساده و فاقد هرگونه امکانات اضافی اما بسیار پرکاربرد که برند های مختلفی از آن مثل پرچ کن دستی پیکاس یا پرچ کن دستی دیگنشی و غیره در بازار موجود است .

میخ پرچ دستی دو دسته

میخ پرچ دستی دو دسته پرچین دارای سه نظام فولادی  که از آن برای پرچ کردن مهره پرچ ها آلومینومی، استیل و آهنی در سایز های مختلف استفاده میشود. بدنه این انبر از فلز ساخته شده و در قسمت دسته با پلاستیک ضد تعریق روکش شده است.

میخ پرچ کن دستی آکاردئونی

یکی از مدل های پرچ کن دستی با ظاهری خاص که برای اتصال و بست های بزرگ استفاده میشود. انتهای این ابزار از یک دستگیره، در قسمت میانی از یک آکاردئون و در سر آن نیز قطعه پرچ کن قرار دارد. این ابزار به نوعی ابزار خاص  حساب میشود و بیشتر افراد متخصص از آن استفاده میکند.

انبر مهره پرچ کن دستی

انبرمهره پرچ که به عنوان درج رزوه دار یا مهره پرچ کور نیز شناخته می شود، نوعی اتصال دهنده است که برای ایجاد سوراخ رزوه ای در یک ماده استفاده می شود. این  ابزار یک اتصال رزوه ای ماده ایجاد می کند که امکان اتصال پیچ و مهره، پیچ یا سایر اجزای رزوه دار را فراهم می کند.

 

مهره پرچ از یک بدنه استوانه ای شکل با رزوه های داخلی و یک فلنج در یک سر تشکیل شده است. فلنج به توزیع بار کمک می کند و در هنگام نصب پایداری ایجاد می کند. انتهای دیگر مهره پرچ دارای ویژگی چین‌خوردگی یا دندانه‌هایی است که مواد را می‌گیرند و از تناسب مطمئن اطمینان حاصل می‌کنند.

روش کار با انبر مهره پرچ

برای نصب مهره پرچ، معمولاً باید به هر دو طرف مواد دسترسی داشته باشید. مهره پرچ در یک سوراخ از پیش سوراخ شده وارد می شود و از ابزاری مانند مهره پرچ برای اعمال نیرو و همزمان با اعمال گشتاور برای ایجاد اتصال رزوه ای استفاده می شود. فرآیند نصب، مهره پرچ را تغییر شکل داده و باعث انبساط آن می شود و مواد را محکم می گیرد.

مهره های پرچ معمولاً زمانی استفاده می شوند که نیاز به ایجاد یک اتصال رزوه ای قوی در موادی مانند فلز، پلاستیک یا کامپوزیت دارید. آنها به ویژه در کاربردهایی که دسترسی به قسمت پشتی مواد محدود است یا زمانی که جایگزین کارآمدتری برای ضربه زدن به نخ ها مورد نیاز است مفید هستند.

پرچ کن بادی

خوب از بابت کارایی نمی توان تفاوت زیادی بین دستگاه پرچ دستی و بادی قائل شد . هردو برای وصل دوصفح به یکدیگر به کار می آید . اما وقتی بحث سعت کار پیش میاد، آن هم در کارگاه ها و تولیدی ها، حتما گزینه انتخاب شده پرچ کن های بادی هستند . شما زمانی که بخواهید تعداد زیادی ازورقه های فلزی، پلاستیکی و فایبر گلاس را به یکدیگر اتصال دهید، با استفاده از پرچ بادی بدون نیاز به اعمال فشار به دست و فقط با فشار دادن یک دکمه به راحتی ورقه هارا به هم اتصال دهید . پس حتما در شرکت های خودرو سازی ، ساخت واگن های متروف ساخت مخزن و مراکز تعویض پلاک یکی از این ابزار ها را مشاهده میکنید .

انواع پرچ کن بادی

یکی از مواردی که هنگام خرید پرچ بادی باید مد نظر داشته باشید  نوع دستگاه کار شماست . یعنی متناسب با کار خود باید انتخاب کنید . ما چند نمونه از این پرچ کن های بادی را برای شما معرفی میکنیم .

میخ پرچ کن بادی

پرچ هایی به شکل تفنگ در بعضی از آنها محفظه روغن هم وجود دارد برای افزایش قدرت دستگاه که به اصطلاح به آن پنوماتیک هیدرولیک میگویند . این ابزار با نیروی مکشی که دارند می توانند میخ پرچ ها را بین دو صفحه با سرعت پرچ کنند و باعث ایجاد اتصال بین دو صفحه شوند. از نمونه های قدرتمند این ابزار ها می توان به میخ پرچ کن بادی بتا مدل 1946T و  میخ پرچ کن بادی سوماک مدل ST-6615  اشاره کرد .

چکش پرچ زن بادی

این پرچ کن بادی با قدرت ضربه ای خود میتواند میخ پرچ را به راحتی روی صفحه پرس کند . فقط باید توجه داشت که حتما در قسمت پشتی یا زیرین حتما باید یک قطعه فلزی قرار گیرد تا پرچ کن کن چکشی بتواند با ضربات ممتد میخ پرچ را به صفحه متصل کند .

پرچ اسکیوزر بادی

نمونه ای از پرچ های بادی با ظاهری منحصر به فرد و البته قابلیت های ویژه که افراد متخصص علاقه زیادی به این ابزار نشان میدهند . یکی از ویژگی های آن اهرم قابل تنظیم یا به اصطلاح دیمری است که روی ۀن قرار گرفته که با استفادهخ از آن ف میزان اعمال فشار برای پرچ را معین میکند .  خوب این تنظیم فشار به چه کار می آید ؟ وقتی شما تنظیمات مقدار فشار پرچ را اعمال میکنید در واقع این امکان را برای دوصفحه پانچ شده فراهم میکنید که با فضایی که بعد از اتصال دارند، بتوانند حرکت دورانی و چرخشی داشته باشند . شاید سئوال بعدی که برای شما ایجاد شود  کاربرد حالت U مانند سری آن است . سری این ابزار برای قرار گرفتن در پشت و جلوی صفحه میخ پرچ و اعمال فشار متمرکز برای پرچ کردن به شکل U طراحی شده است  که البته قابلیت تعویض در سایز های مختلف را نیز دارد.

نکات مهم درباره خید پرچ کن دستی و پرچ کن بادی

با توجه به توضیحات بالا ، اهمیت انتخاب دقیق و متناسب با کارکرد شما کاربر عزیز بیش از پیش بالا میرود . پس حتما به نکات زیر دقت فرمایید .

انتخاب نوع محصول متناسب با سایز میخ پرچ

با توجه به ابعاد ، جنس شکل متفاوت میخ های پرچ ، باید ابزاری را انتخاب کنید که متناسب با میخ پرچ مد نظر باشد .

قدرت دستگاه

با توجه به وزن و جنس صفحات ، شما باید دستگاهی انتخاب کنید که قدرت پرچ کردن هر نوع از صفحاتی را داشته باشد .

در پایان

هدف از ارائه این مقاله ، آشنا شدن شما کاربران عزیز با این ابزار پرکاربرد و مکانیزم کاری هر کدام از مدل های پرچ کن بود . شما عزیزا ن میتوانید با مشاهده دسته بندی های پرچ کن و مهره پرچ کن دستی و میخ پرچ و مهره پرچ بادی با این محصولات بیشتر آشنا شوید . مجموعه ابزاریست آماده ارائه مشاوره برای خرید هر نوع ابزار به شما کاربران گرامی است .